18.1202:36
Kalesija

Kako građani FBiH finansiraju izgradnju puteva po RS-u

Nakon što se izmjenama Zakona o akcizama u BiH osiguralo da se od 1. februara namjenska putarina za izgradnju autoputeva poveća sa 0,10 KM na 0,25 KM, očekuje nas po svemu sudeći još jedna “bitka”.

Ovaj put radi se o raspodjeli novca prikupljenog po ovom osnovu. Entiteti mjesecima nisu mogli dogovoriti raspodjelu novca da bi tek početkom jula Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UO UIOBiH) usvojio privremenu odluku o raspodjeli prikupljenih 165,2 miliona KM sa računa Centralne banke BiH. Po ovoj odluci, Federaciji BiH pripada 59 posto, RS-u 39 posto, a Brčko Distriktu dva posto, s tim da 10 posto sredstava ostaju rezervirana na računu u slučaju da u narednom periodu dođe do poravnanja među entitetima.

Nije usvojena odluka o raspodjeli 11 miliona KM prikupljenih od putarina prije usvajanja izmjena i dopuna Zakona o akcizama u BiH jer su protiv bili članovi UO iz Federacije BiH, te će ova sredstva i dalje biti akumulirana na posebnom računu.

Podaci o potrošnji goriva

Ono što je posebno sporno FBiH, a što će svakako biti problematizirano i u narednom periodu, jasne su indikacije da je u ovom entitetu potrošeno mnogo više od 59 posto goriva koliko se sada procjenjuje odlukama UO UIOBiH.

Iz UIOBiH su nam pojasnili da oni ne posjeduju podatke koji bi mogli biti korišteni u pravednijoj raspodjeli novca od putarina jer bi to bilo jako teško tačno procijeniti s obzirom na to da ne posjeduju ni podatke o tačnoj potrošnji goriva po entitetima te o tome iz kojeg su entiteta potrošači goriva.

Istovremeno, konkretnije podatke posjeduju nadležne statističke agencije. Posljednji upotrebljivi podaci su iz 2016. godine i rađeni su u okviru statistika energetike.

Prema podacima Agencije za statistiku BiH, u 2016. je ukupna finalna potrošnja iznosila 1.498.822 tona derivata nafte. Od toga se na entitet RS odnosi 403.806, a na FBiH oko jedan milion tona derivata nafte. Izraženo u procentima, u RS-u se potroši 26,94 posto a ostatak na FBiH i Brčko Distrikt. U ove podatke nije uključena potrošnja derivata nafte u termoelektranama i toplanama s obzirom na to da se na njih ne plaća putarina.

Koliko novca dobija RS

Kako su mediji nezvanično javljali, FBiH je tražila da im od novca prikupljenog po osnovu putarina pripadne 64 posto. To je skoro pa identično omjeru od 64,26 posto koliko FBiH dobija novca od PDV-a sa zajedničkog računa.

Međutim, statistički podaci o potrošnji goriva pokazuju da FBiH pripada oko 70 posto novca od putarina. Drugim riječima, građani FBiH značajnim dijelom finansiraju izgradnju puteva u RS-u koji se grade po volji tamošnje vlasti bez koordiniranja sa državnim nivoom ili FBiH.

Ovakav princip podjele nije novost jer je u primjeni od 2009. godine kada je uvedena namjenska putarina od 0,10 KM za izgradnju autoputeva. Od 1. februara 2018. ova putarina povećana je na 0,25 KM.

Tako je u periodu od 2009. do 2016. na osnovu naplate 0,10 KM namjenske putarine ukupno prikupljeno 897 miliona KM. Od toga je FBiH pripalo 59 posto (529 miliona KM), RS-u 39 posto (349 miliona KM) i Brčko Distriktu 2 posto (17 miliona KM). U slučaju raspodjele novca na osnovu potrošnje goriva, RS-u bi pripao 241 milion KM, odnosno 108 miliona KM manje. To je novac koji su građani FBiH “poklonili” entitetu RS. Imajući u vidu da je sada ova putarina 0,25 KM, cifra koju će u narednih osam godina iz FBiH pokloniti RS-u će narasti na 270 miliona KM.

Kako mijenjati pravila

S obzirom na to da je ovaj vid podjele neodrživ, pitanje je kako će doći do izmjena načina podjele novca od putarine. Koja god procedura da bude pokrenuta, bit će potrebna saglasnost članova iz RS-a.

U UO UIOBiH sjedi i ministar finansija RS-a Zoran Tegeltija bez kojeg nije moguće donijeti odluke u ovom tijelu. Istovremeno u Fiskalnom vijeću BiH, za koje su iz Ministarstva finansija FBiH rekli da treba mijenjati koeficijente raspodjele novca, jesu i premijerka RS-a Željka Cvijanović te ministar finansija RS-a kao i njihovi “pandani” iz FBiH i sa državnog nivoa.

Nakon što je u proteklih par mjeseci odugovlačena podjela novca prikupljenog po osnovu putarina za autoput, preduzeće Autoputevi RS je došlo u tešku situaciju i bilo je prisiljeno kratkoročno se zadužiti za 40 miliona KM dok nije “pušten” novac od putarina.

Ekonomski analitičar Zlatko Hurtić ističe da je “skoro pa nemoguće to promijeniti i tu se radi o zloupotrebi jednog naroda u BiH”.

– Ta Špirićeva odluka je bila privremena i trebala je trajati šest mjeseci. Prema mom mišljenju, Vlada FBiH treba tužiti UO UIOBiH i tražiti nadoknadu jer je ta odluka devet godina na štetu jednog entiteta. Krši se i zakon koji kaže da je krajnja potrošnja glavni faktor podjele. Na ovo treba upozoriti i MMF, a jedini pravni put izmjene ovog problema je preko UO UIOBiH. Ali tamo ne sjedi niko od bošnjačkih predstavnika i UO UIOBiH ne odgovara na inicijativu koju je uputila Vlada FBiH u vezi s raspodjelom novca od putarina – zaključuje Hurtić.

Član UO UIOBiH iz reda eksperata Muhamed Kozadra kazao je da je pravni put za izmjene koeficijenata raspodjele novca od putarina preko Upravnog odbora.

Kako saznaje Faktor, u narednom periodu će ovo pitanje biti aktuelizirano kroz inicijativu Vlade FBiH.

Svakako se može očekivati da će ovu inicijativu Dodik i Vlada RS-a dočekati “na nož” imajući u vidu ekonomsku situaciju te zaduženost ovog entiteta.

Izvor: faktor.ba

Znate nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
[contact-form-7 id="257132" title="Report error"]

Komentari

Planska isključenja električne energije na području Kalesije i Živ …

Zakazan Zbor građana MZ Prnjavor

Frenkie posjetom oduševio živiničke gimnazijalce

Resornom ministarstvu i lokalnim zajednicama na području TK prezentov …

MUP TK će povodom predstojećih praznika intenzivirati aktivnosti na …

CLOSE
CLOSE