16.feb.2012
Bh. auto-prevoznici planiraju da poskupe vozne karte, dok trgovci najavljuju više cijene hrane i ostalih proizvoda, a svoju odluku pravdaju poskupljenjem naftnih derivata.
Stoga nam u narednom periodu dolaze rekordne novčane vrijednosti prevoza i prehrambenih namirnica, kakve, tvrde u udruženjima za zaštitu potrošača, nisu zabilježene u postratnom periodu.
“Čim gorivo poskupi, ili bilo koji drugi energent, efekat se odrazi na maloprodajne cijene, prevoz i slično. Možemo slobodno kazati da nam u narednom periodu dolaze rekordno visoki cjenovnici“, ističe Mesud Lakota, sekretar Udruženja za zaštitu interesa potrošača BiH, pišu Nezavisne novine.
Trgovci i prevoznici su izračunali da gorivo po litru sada košta do 20 feninga više nego prije dva mjeseca, pa i oni stoga formiraju nove cjenovnike. U preduzeću “Drinatrans” Zvornik kažu da su cijene prevoza posljednji put mijenjali 1. aprila prošle godine, a to će, po svemu sudeći, morati ponovo da učine.
“Zbog ovog posljednjeg poskupljenja goriva zaista ćemo morati preduzeti nešto značajno. Kada ćemo korigovati cijene karata, i koliko će one koštati, za sada je rano da govorim”, naglašava Vinka Borovina iz “Drinatransa”.
Brojni auto-prevoznici se žale da sve teže sastavljaju kraj sa krajem, tako da čak razmišljaju o gašenju firmi.
“Kako sada stvari stoje, ne može se zaraditi ni gorivo. Slobodno to napišite! Razmišljamo o korekciji cijena karata, ali i obustavljanju rada preduzeća. Ne znam za koliko će poskupjeti karte, ali sada nema ni putnika, niti je cijena vožnje isplativa“, jasan je Milorad Bašić, vlasnik dubičkog “Autoprevoza”.
U banjalučkom “Autoprevozu” kažu da za sada ne razmišljaju o korekciji cijena zbog poskupljenja goriva, a Momčilo Sladoje, predsjednik Udruženja auto-prevoznika, ističe da brojni prevoznici razmišljaju i o razrjeđivanju redova vožnje autobusa.
“Razlog je to što imamo nevjerovatno nizak standard i što veoma mali broj ljudi radi i ima novca“, pojašnjava Sladoje.
Muris Čičić, profesor Ekonomskog fakulteta u Sarajevu, komentarišući nove cjenovnike na velikom broju benzinskih pumpi, pogotovo u RS, ističe da je situacija već “pomalo opasna”.
“Za naftu su trenutno visoke cijene, a svaki poremećaj, odnosno poskupljenje, utiče na ostale cjenovnike. Ako se ovakve cijene goriva zadrže, mogu se očekivati ‘prelijevanja’ na drugu robu i usluge“, naglašava Čičić.
Amela Kečo, portparol Udruženja prometnika naftnih derivata FBiH, kaže da dizel u tom entitetu košta od 2,40 do 2,45 KM, a za benzin je potrebno izdvojiti od 2,25 do 2,35 KM. Gorivo je od juče na nekim pumpama u RS skuplje za pet do deset feninga po litru, tako da evrodizel košta 2,45 do 2,50 KM, a za benzin je potrebno izdvojiti oko pet feninga manje.
U Agenciji za statistiku BiH je potvrđeno da je u decembru prošle godine benzin 98 koštao 2,24, “95-ica” je iznosila 2,22, a evrodizel 2,39 KM.
Prevoznici i trgovci kažu da su zbog skupljeg goriva primorani da poskupe svoje usluge i robu. Biće to, svakako, jak udar na džepove građana BiH, u kojoj je 532.476 nezaposlenih, a oni koji rade primaju prosječno oko 824 marke, dok je, prema procjenama, za život četvoročlanoj porodici, prije ovih poskupljenja, mjesečno trebalo 2.000 KM.
MOJportal