Kalesija

CCI: Vlast u TK nikako ne možemo nazvati uspješnom

Ako je suditi po onome što je najavljeno u ekspozeu premijera TK da će se efikasnost rada kantonalne uprave tokom mandata mjeriti kroz njen doprinos rastu zaposlenosti i GDP-a, investicijama, izvozu i boljem standardu građana, onda 2011. godinu za vlast u TK nikako ne možemo nazvati uspješnom, jer je tek dio usvojenih mjera u prošloj godini samo nagovijestio mogućnost rješavanja ovih problema, rečeno je u CCI-jevom Izvještaju o radu Vlade i Skupštine TK za 2011. godinu.

Broj nezaposlenih za 11.000 veći od broja zaposlenih

Kako se navodi u Izvještaju, većina pokazatelja boljeg života u dosadašnjem periodu rada Vlade i Skupštine TK nije afirmativan jer je broj nezaposlenih u decembru 2011. iznosio 95.194 i od početka mandata porastao je za 2.512, pa je situacija trenutno takva da je broj nezaposlenih za čak 11.000 veći od broja zaposlenih, a prosječna primanja su među najnižima u FBiH. ˝Ono što nas posebno zabrinjava jeste nedonošenje nekih konkretnih mjera koje bi mogle polučiti efekte. Još uvijek nije donesen Zakon o poticajima u privredi, niti je urađena analiza i izmjena kantonalnih propisa kojima bi se otklonile prepreke za nove investicije, a da je već izvjesno da su u ovom mandatnom periodu male šanse za realizaciju Akcionog plana zapošljavanja koji je bio okosnica predizbornih obećanja˝, kazao je program menadžer Centara civilnih inicijativa Asmir Ćilimković.

Ono što je Ćilimković kazao da CCI posebno zamjeri trenutnoj vlasti jeste i ne usvajanje Plana zaštite i spašavanja ljudi i materijalnih dobara od prirodnih i drugih nesreća TK, koji se već tri godine kao obaveza samo prenosi iz jednog programa u drugi, a kontinuirano se javlja problem sa poplavama, klizištima i snijegom. Ipak, istaknuto je da je donesen Program razvoja zaštite od elementarnih nepogoda.

Donesen najveći broj zakona

Prema riječima konsultanta za monitoring CCI-a Murisa Bulića, Skupština Tuzlanskog kantona je imala kvalitetniju realizaciju programa rada. ˝Skupština je usvojila 83 posto svojih mjera, dakle 17 posto nije realizovano. Usvojen je 31 zakon, a od programiranih 33 usvojeno je 25. Specifično za Skupštinu jeste to što procenat realizacije programa rada raste, ali broj mjera koje ona planira opada. Tako da možemo reći da što više realizuje, sve manje planira. Specifično je i da je u 2011. donesen ponajveći broj zakona˝, kazao je Bulić.

Zastupnici imaju 4,5 puta veću platu nego prosječni građanin

Prema mišljenju iz CCI-a, izostanak kreditnog zaduženja i pad svih prihoda za 8,7 posto prinudili su Vladu i Skupštinu TK da donesu rebalansiran budžet u iznosu o 362.135.916 KM koji je za 8,7 posto manji od planiranog. Najveća smanjenja rashoda su realizovana na račun plata budžetskih korisnika, intervencije javnim preduzećima i u oblasti korištenja dopunskih prava iz BIZ-a. ˝Neshvatljivo je da su u rebalansiranom budžetu transferi političkim partijama ostali neumanjeni, tako da političke stranke nisu dijelile sudbinu svih budžetskih korisnika. Evidentno je da ni zastupnici u Skupštini nemaju namjeru dijeliti sudbinu građana TK. Njihova primanja su i dalje skoro četiri i po puta veće od prosječnih primanja uposlenika u TK˝, istakao je Bulić. Prema njegovim riječima, u ovoj godini je trebalo da se pokrene program zapošljavanja 1.300 osoba VSS-a, međutim njegova implementacija je odgođena do usvajanja budžeta za 2012. godinu.

Neuobičajeno jaka stranačka disciplina poslanika

CCI smatra da je i Vlada TK ostvarila relativno visok stepen realizacije Programa rada i to 87 posto. Ovdje se najviše polemike vodilo prilikom razmatranja zakona iz oblasti obrazovanja i kod smanjenja plata budžetskih korisnika. ˝Poslanici opozicije i sindikati obrazovanja imali su primjedbe na kvalitet vođenja javne rasprave, ponovo politiziranje obrazovanja, odstupanje od normi okvirnog i važećeg zakona, te da se pri izradi zakona nije postupilo po jedinstvenim pravilima za izradu propisa u institucijama BiH. Zahvaljujući neuobičajeno jakoj stranačkoj disciplini poslanika, zakon je ipak usvojen˝, istakao je Bulić.

Mijo Krešić (HDZ) položio zakletvu i više se nije pojavio na sjednicama

Predstavnici CCI-a iznijeli su poseban slučaj karakterističan za Skupštinu TK, a to je nepojavljivanje i nejavljanje poslanika u Skupštini TK. Naime, poslanik Mijo Krešić iz HDZ-a nije prisustvovao ni jednoj radnoj sjednici Skupštine, niti radnog tijela. Odnosno samo je preuzeo mandat i položio zakletvu, te se više nije pojavio. ˝Kako je riječ i nezabilježenom slučaju potpunog zanemarivanja poslaničke obaveze u zastupanje interesa birača u Skupštini TK, postavlja se pitanje ne samo odgovornosti poslanika da javnosti obrazloži svoje postupke, nego i potrebe za nužnom izmjenom propisa koji regulišu obaveze poslanika˝, naglasio je Bulić. Pored Krešića, dvije poslanice iz SDA Maida Smajlović i Dženita Hrvić nisu se ni jednom prilikom javljale za riječ za govornicom iako su profesionalno angažovane.

Prema riječima Bulića, Skupština TK se svrstala među parlamente koji nisu ništa uradili na informatičkom unaprjeđenju i predstavljanju svog rada jer ideja za povećanjem transparentnosti rada izabranih poslanika kroz omogućavanje elektronske evidencije prisustva i glasanja poslanika nije bila ni planirana budžetom za 2011. godinu.

Preporuke CCI-a

U nastavku vam donosimo preporuke koje je CCI sastavio za Vladu i Skupštinu TK kako bi bile bolje i efikasnije u svom radu:
Ekonomska kriza u svijetu prolazi, a njezine posljedice u zemljama su različite i tek se sagledavaju. Centri civilnih inicijativa su u svojim izvještajima davali preporuke koje su prvenstveno bile usmjerene ka smanjenju javne potrošnje i stvaranju perspektiva za razvoj i novo zapošljavanje u realnom sektoru. Kako većina ekonomskih analiza pokazuje da će ekonomska kriza u BiH i TK biti prisutna pa čak i još izraženija u 2012. godini, kroz ovaj izvještaj želimo obnoviti većinu ranije upućenih preporuka kojima bi njeni efekti mogli biti ublaženi.

1. Hitno i prioritetno razmatrati mjere kojima se povećava zapošljavanje i snažniji investicioni zamah (Zakon o poticajima u privredi, Akcioni plan zapošljavanja, analiza i izmjena propisa u TK)

2. Nakon donošenja inicijalnih mjera štednje, sačiniti novu procjenu stanja uticaja negativnih efekata ekonomske krize na Tuzlanskom kantonu i sačiniti Analizu realizacije ranije donesenog Programa mjera za borbu protiv negativnih posljedica ekonomske krize.

3. Izraditi plan povećanja ubiranja prihoda, plan ili strategiju kreditnih zaduženja i plan priliva sredstva putem kreiranja projekata kojima se pristupilo međunarodnim fondovima i fondovima na nivou države i entiteta, te plan potencijalnih javnih radova na području TK

4. Iskoristiti činjenicu da Tuzlanski kanton ima nisku kreditnu zaduženost, te podići kredite sa ciljem ekonomskog oporavka privrede, isključivo ih usmjereni ka otvaranju radnih mjesta u privredi

5. Prilikom definisanja uslova i kriterija za dodjelu kredita iz sredstava razvojne banke, veće pogodnosti dati recesijom pogođenim privrednim granama

6. Nastaviti sa prioritetnim razmatranjem mjera razvojnog karaktera, i mjere za socijalno zbrinjavanje građana

7. Programiranje rada bazirati na uz uvažavanje ciljeva iz usvojenih strategija i uz jasne i mjerljive indikatore promjene stanja u oblastima zapošljavanja, siromaštva, zdravstvene zaštite, obrazovanja i investiranja

8. Program rada Vlade i Skupštine za 2012. g. dopuniti sa aktivnostima:
– razmatranje polugodišnjeg izvještaja/informacije o radu Vlade i Skupštine TK sa prijedlozima mjera
– razmatranje godišnjeg izvještaja/informacije Vlade i Skupštine TK
– razmatranje godišnjeg učinka radnih tijela radnih tijela, sa prijedlozima mjera

9. Prilikom usvajanja Budžeta TK za 2012. godinu i Zakona o izvršenju Budžeta TK za 2012. godinu usvojiti budžet koji sadrži sredstva neophodna za realizaciju svih mjera, a pogotovo zakona
10. Prilikom izrade Budžeta TK za 2012. g. planirati adekvatna sredstva za implementaciju Akcionog plana zapošljavanja i Akcionog plana omladinskih politika naročito u oblasti zapošljavanja, zdravstvena zaštita, stanogradnje za mlade, obrazovanja,..)
11. Programirati analizu efekata svih poticajnih mjera sa ciljem ocjene kvaliteta mjera i efekata koje su trebale postići, te izvršiti eventualnu korekciju propisa
12. Izraditi Analizu reforme javne uprave u Tuzlanskom kantonu, sačiniti plan smanjenja javne potrošnje prvenstveno primjenjujući princip racionalizacije, pa tek onda restrikcije;

13. Izraditi socijalnu kartu stanovništva i insistirati na donošenju Socijalnog program mjera za ublažavanje stanja socijalno ugroženih građana TK

14. Pri donošenju mjera u Vladi sa posebnim senzibilitetom, odgovornošću i visokom prioritetom donositi odluke kojim se na kvalitetniji način rješavaju zdravstvena i socijalna prava djece, obezbjedivši kontinuiranu isplatu dječijeg dodatka

15. Izraditi Analizu tržišta rada TK i insistirati na usklađivanju obrazovne politike sa potrebama privrede

16. Donijeti Strategiju za borbu protiv korupcije, a uspostavom sistemskog rješavanja problema korupcije u javnom sektoru, rasteretiti skupštinsku Komisiju za borbu protiv korupcije

17. Uvesti zapisničko evidentiranje prisutnosti ministara na sjednicama Skupštine

18. Pratiti da li se poštuju mjere štednje i ranije donesene upute o ukidanju naplate naknade za rad u vladinim komisijama za vladine državne službenike i namještenike

19. Izraditi godišnju analizu realizacije vladinih zaključaka sa prijedlogom mjera

20. Donijeti Zakon o pravima izabranih dužnosnika i nosilaca izvršnih funkcija i savjetnika u organima vlasti Tuzlanskog kantona

21. Izvršiti analizu zakonskog ambijenta i izvršiti usklađivanje kantonalnih propisa kojima će se skratiti vrijeme i pojednostaviti procedura registrovanja i pokretanja biznisa i time otvoriti povoljnija pozicija za domaće i strane ulagače.

22. Zakone donositi u skladu sa potrebama koje zahtijeva realizacija strateških razvojnih dokumenata, a kroz transparentan postupak i funkcionalne javne rasprave

23. Donijeti Zakon o javno-privatnom partnerstvu

24. Insistirati na donošenju Programa zajedničkog djelovanja Vlade FBiH i kantonalnih vlada u ostvarivanju politika iz oblasti koje se odnose na rad, socijalnu politiku, zdravstvo i boračko-invalidsku zaštitu i isti uvrstiti u Program rada Skupštine za 2012. g., kao i načine finasiranja

25. Program zajedničkog djelovanja Vlade FBiH i kantonalnih vlada u ostvarivanju razvojnih i politika iz oblasti koje se odnose na rad, socijalnu politiku, zdravstvo i boračko-invalidsku zaštitu, uvrstiti u Program rada Skupštine za 2012. g., te početkom godine razjasniti planove i obaveze svakog nivoa vlasti

26. Vlada ni Ministarstvo za razvoj i preduzetništvo trebaju sa Prijedlogom liste kandidovanih i odobrenih projekata treba da upoznaju sve privredne subjekte TK, a prema predlagačima trebaju uputiti preciznu metodologiju sa terminima obuke projekt timova i terminima predlaganja projekata za naredni ciklus

27. Preispitati mogućnost obavezivanja snažnijeg uključenja Kantonalnog pravobranilaštva u očuvanju javne imovine kantona u postupcima nepravilno vođenih stečajnih postupaka i uzurpacije javnih površina

28. Vlada kroz otvorene pregovore sa sindikatima, boračkim organizacijama, privrednicima i svim ostalim akterima, treba da donese odluke kojima će umanjiti probleme ekonomske krize i izbjeći scenarije ekonomskog kolapsa kakav je bio u Grčkoj i Portugalu

29. U aktivnosti pregovaranja sa sindikatima uključiti Ekonomsko -socijalno vijeće

TIP.ba

 

Znate nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
[contact-form-7 id="257132" title="Report error"]

Komentari

Kalesija: Otvorena savremena benziska pumpa i autobuska stanica, inves …

Alija Fatić predstavlja BiH na 39. Kongresu FIVB-a

RK Konjuh ove subote ide u Sarajevo

Druga liga TK: Sva tri kalesijska kluba domaćini

Putevi u BiH: Aktuelni radovi na dionici puta Stupari-Živinice

Servisne informacije iz Živinica (16. 11. 2024.)

CLOSE
CLOSE