14.jul.2021
Dosadašnji historijski događaji su nam pokazali da su ljudi veoma loši u tačnom predviđanju budućnosti. Međutim, u svijetu koji se suočava sa neviđenim tehnološkim promjenama prinuđeni smo da se oslonimo na narativ koji će pružiti našoj djeci neku izvjesnost u pregrštu informacija.
Ovaj tekst je zasnovan na uvjerenju da će tehnološke inovacije doprinijeti eksponencijalnom skaliranju ekonomskog rasta koji će rezultirati mnogim pogodnostima, ali i izazovima sa kojima će se susresti generacija Z. Dakle, osnovno pitanje koje svaki roditelj treba da postavi sebi jeste kako pripremiti svoje dijete za svijet u kome su neizvjesnost i svakodnevni napredak prisutni.
U nastavku teksta ćemo navesti savjete za roditelje kako da pripreme svoju djecu za tražene vještine i izazove u 21. vijeku.
Početkom 20. vijeka literarna pismenost bila je ulazna karta za bilo koji vid napretka u poslovnoj hijerarhiji. Međutim, danas je nezamislivo raditi neki visokoplaćen posao bez digitalne pismenosti. Šta je zapravo digitalna pismenost? Digitalna pismenost predstavlja sposobnost pojedinca da pronađe, procijeni i jasno predstavi informacije putem različitih digitalnih platformi. Kada govorimo o informacijama, one se mogu prenositi tekstom, slikom, zvukom i dizajnom, pomoću alata koji su dostupni zaposlenima.
Sposobnost memorisanja informacija nije više tražena vještina u poslovnom svijetu. Društvo je nekada nagrađivalo one koji su imali sposobnost učenja napamet iz razloga što informacije nisu bile lako dostupne javnosti. Međutim, danas imamo situaciju gdje su sve ispravne informacije dostupne na internetu, ali prenatrpane hrpom poluistinitih. Oni koji budu posjedovali vještinu inkorporiranja informacija za dati problem koristeći znanja kojima raspolažu biće u velikoj prednosti u odnosu na druge u poslovnom svijetu.
Fakultetsko obrazovanje je izmijenilo svoje prvobitno obličje i ugled u društvu, pogotovo u posljednjih 20 godina, prevashodno zbog hiperprodukcije diploma i smanjivanja kriterijuma za upis. Glavni problem ipak vidimo u nemogućnosti fakulteta da obezbijedi odgovarajuću praksu za realne izazove profesije.
Naime, prvobitni fakulteti su bili nalik današnjim modernim ili stručnim školama, gdje je profesor bio praktičar, tj. čovjek iz struke, a ne teoretičar i knjiški moljac. Ranije su fakulteti zajedno sa profesorima garantovali stručnost studenata nakon završetka studija. Nažalost, danas to nije slučaj, prije svega u profesijama u sferi medicine, prava, tehničkih nauka.
Jedini način kako dijete može da se istakne u masi drugih jeste ličnim usavršavanjem koje sadrži širok spektar aktivnosti, među kojima su:
Aktuelnost teme mentalnog zdravlja i njegovog uticaja na razvoj mladih krenula je zapažanjem naglog rasta stope depresivnosti i anksioznosti sa početkom novog milenijuma. Najznačajnijim uzročnicima smatraju se loše roditeljstvo, zablude o putu do uspjeha i udaljavanje djeteta od svoje biološke prirode.
Roditelji se u 21. vijeku susreću sa izazovima koji bi našim precima bili nezamislivi. Prve žrtve mentalne nestabilnosti, prema Gaboru Mateu (Gabor Maté), kanadskom ljekaru i psihoterapeutu, vidimo u generaciji kapitalističkog procvata, tj. bebi-bum generaciji (koja je kasnije prenijela model ponašanja na generaciju milenijalaca). Naime, postoji nekoliko fundamentalnih savjeta koji se preporučuju roditeljima ako žele da im dijete odraste kao mentalno stabilna i fleksibilna osoba.
Svaki roditelj je u obavezi da svom djetetu iznova i iznova govori da su neuspjesi sastavni dio puta ka uspjehu. Živimo u svijetu gdje je sve nadohvat ruke, iz tog razloga je teško ubijediti mlade da vrijedi biti istrajan u svojim težnjama. Gledajući objave uspješnih ljudi na društvenim mrežama, mladi često ne shvataju da oni u njima prikazuju samo finalan produkt svog dugogodišnjeg mukotrpnog rada. Dakle, razgovor o tome šta je uspjeh i kako se dostiže jeste suštinski faktor u kreiranju mentalno stabilnog pojedinca koji će doživljavati svoje uspone i padove manje sudbonosnim za dalju budućnost.
Generacija Z će biti prva generacija čija će realna društvena sfera zapravo biti druženje na društvenim mrežama. Na početku paragrafa smo naveli da stopa depresivnosti raste konstantno posljednjih 20 godina. Činjenica da svaki 10. adolescent ima neki vid depresije zvuči više nego zabrinjavajuće. Socijalni psiholog Džonatan Hajt (Jonathan Haidt) navodi da postoji nekoliko faktora rasta depresivnosti:
Jedna od primarnih karakteristika visoko plaćenih poslova je specijalizovanost za traženu poziciju. Međutim, u vremenu gdje cjelokupno čovječanstvo teži specijalizovanosti, dolazi do opadanja prosječne stope kreativnosti i inovativnosti. Ljudi iz preduzetničke sfere smatraju da će budućnost rasta kompanija zavisiti od osoba čije će poslovne vještine biti „u obliku slova T” – biće specijalizovani za datu oblast, ali će u isto vrijeme imati i širok spektar znanja u oblastima koje nužno ne moraju biti u vezi sa poslom kojim se bave. Prema tome, specijalizovani generalisti će morati da spajaju nespojive vještine korištenjem interdisciplinarnih pristupa i zadobijanjem/zavođenjem timova iz različitih oblasti. Uvođenje potražnje za ovakvom pozicijom može osloboditi skriveni kreativni potencijal mnogih firmi, što će rezultirati stvaranjem novih inovacija i napretkom društva u mnogim domenima.