Kalesija

Obilježavanje 25. godišnjice prokopavanja tunela spasa

Tim povodom svečano će biti otvorena izložba Tunel spasa: “Spas u ratu, uspomena u miru” i prezentiran audio vodič Spomeničkog kompleksa Tunela D-B na njemačkom jeziku. Bit će upriličeno i otvaranje drugog dijela izložbe “Oni su Tunel”.

Obilježavanje 25. godišnjice Spomeničkog kompleksa Tunela D-B će isti dan biti upriličeno i na lokalitetu Memorijalnog centra Kovači, gdje će biti organiziran Internacionalni stručni simpozij s eminentnim predavačima iz svijeta arhitekture, građevinarstva i muzeologije.

Tema simpozija je “Uloga dizajna u procesu komemoracije”, najavljeno je iz Fonda memorijala.

Podsjećanja radi, tunel je napravljen ispod aerodromske piste i povezivao je dva naselja Dobrinju i Butmir. Dug oko 720 metara, a visok oko 1,5 m dok je na nekim dijelovima bio visok i do 1,8 m. Činjenica da se tunel trebao početi kopati sa dvije strane zahtijevala je pažljiva određivanja pravca tunela. Radovima na kopanju prilaznog tranšea pristupilo se 28. januara 1993. godine. Nepovoljni vremenski uvjeti, nedostatak alata i ljudi, granatiranje i slični problemi koji su pratili radove i nisu ulijevali optimizam u ljude.

Prvi metri tunela iskopani su 01. februara 1993. godine. Sama organizacija radova bila je izuzetno teška jer nije postojala nikakva telefonska veza, pa je tako jedini način komunikacije bio pretrčavanje piste. Prokopavanje tunela značio je život za grad Sarajevo, tako se ovaj projekt morao nastaviti i pored svih problema na koje su ljudi nailazili pri njegovoj realizaciji. Za izradu tunela koristilo se željezo prikupljeno u sarajevskim fabrikama a drvo je bilo teško naći tako da su se vertikalni zidovi tunela većinom oblagali metalnim limovima.

Na strani Butmira bila je obrnuta situacija. Željezne konstrukcije bilo je teže pronaći, pa je većina tunela sa te strane uređena u drvetu. Ukupno je iskopano 2800m3 zemlje, ugrađeno je oko 170m3 drevne građe, i 45 tona metala. Tokom 1994. tunelom su postavljene male šine po kojima su išla mala kolica.

Do izgradnje ovog tunela, više od 800 ljudi izgubilo je život na prostoru aerodromskog kompleksa. To je bila posljedica pretrča­vanja aerodromske piste, zbog potrebe za osnovnim životnim namirnicama, koje su se mogle nabaviti na slobodnim dijelovima u Butmiru i Hrasnici. Srpska paravojna jedinica locirana u neposrednoj blizini aerodroma nemilosrdno je pucala na svaku civilnu osobu koja je iz nužde pokušavala preći na drugu stranu aerodroma.

Tunel se u zvaničnim razgovorima ARBIH i UN vodio pod imenom “Tunel kojeg nema”. Tunel je bio najstrožija tajna Sarajeva jer pomoću tunela u Sarajevo je stizala hrana, oružje, cigare itd…

Znate nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
[contact-form-7 id="257132" title="Report error"]

Komentari

Kalesija: Otvorena savremena benziska pumpa i autobuska stanica, inves …

Rukometaši Konjuha prvi dio premijerligaške sezone zatvaraju utakmic …

Živiničanin Namik Beširović jedan od 24 učenika iz BiH koji su do …

Važnost mentalnog zdravlja kod adolescenata

Odbojkaši Bosne na zimsku pauzu odlaze sa osme pozicije na tabeli

Putevi u BiH: Zbog nižih temperatura  upozoravamo na lokalnu  poled …

CLOSE
CLOSE