Za Kalesija Online piše: Mirnes Hamzić
Vaš mozak prima informacije iz više od 500.000 detektora dodira i 200.000 temperaturnih senzora. Svaki dan suočeni ste sa pravim švedskim stolom raznih mirisa. Pet miliona njušnih stanica može namirisati čak i malu molekulu neke tvari, koja i sama šalje u vazduh bilijune manjih mirisnih čestica. U jednom danu udahnemo oko 23.000 puta, obradivši oko 440 m3 mirisom krcatog vazduha. U prosjeku, dnevno, samo kroz čulo vida čovjek primi preko 100.000 vizuelnih slika. Živimo u svijetu saobraćajne gužve, betona, urlajućih „muzičara“, vještačkih sastojaka hrane, vibracionih bušilica, TV reklama i ko zna čega još.
Evidentno je da su ljudska čula preopterećena i da će bez odgovarajućeg tretmana izgubiti svoj senzibilitet i oštrinu. Uzvišeni Gospodar, koji sve čuje i sve vidi, na više mjesta u Časnom Kur'anu ukazuje ljudima na važnost senzibilnosti čula i ne propušta dati jasne instrukcije za kanalisanje istih:
1. „I reci vjernicama neka obore poglede svoje…“ ( En-Nur, 30 )
2. „On vam je već u Knjizi objavio: kad čujete da Allahove riječi poriču i da im se izruguju, ne sjedite s onima koji to čine dok ne stupe u drugi razgovor, inače, bićete kao i oni.“ ( An-Nisa, 140 )
3. “Gospodaru moj,” – zamoli on – “daj mi neki znak!” – “Znak će biti” – reče – što tri dana s ljudima nećeš moći govoriti, osim znakovima. …“. ( Ali ‘Imran, 41)
4. „pa jedi i pij i budi vesela! A ako vidiš čovjeka kakva, ti reci: “Ja sam se zavjetovala Milostivom da ću šutjeti, i danas ni s kim neću
govoriti.” (Merjem, 26 )
Kada čovjek zavrne svoju česmu govora, onda u glavi nadođe plima konstruktivnih misli i ideja. Mozak dobije priliku da inkubira sve upijene sokove iz okoline a za vas izdvoji samo najbolje extrakte. Plemeniti Gospodar u Knjizi spominje savršenstvo svojih čula:
„…Allah zaista sve čuje i sve vidi“ ( An-Nisa, 58 )
Naša čula su daleko od savršenstva ali Uzvišeni Stvoritelj nam nudi recept za njihovu hipersenzibilizaciju. Svako ko primjeni taj recept imat će čula prefinjenija od sjenke paukove mreže.
Ramazanski post je idealan metod hipersenzibilizacije ljudskih čula. Prema uobičajenoj definiciji, post je suzdržavanje od jela, pića, pušenja, spolnog općenja i svega drugog što kvari post, od zore pa do zalaska Sunca. Šta je to „sve drugo što kvari post“? Iza toga se krije širok spektar stvari koje prosječnom čovjeku nisu ni u podsvijesti dok posti. Između ostalog, post podrazumjeva:
• Suzdržavanje od ružnog govora i suvišnog govora uopće. Iako nije farz, pokušajte kao Merjem i Zekerijja a.s ne govoriti jedan ili tri dana. Uočite kako se to odražava na vaša čula i vaše intelektualne sposobnosti. Razmislite zašto je Mudri Gospodar izabrao da baš šutnja bude znak? Da li poslije tri dana šutnje više cijenite ovu Allahovu blagodat ili se još uvijek razbacujete praznim pričama? Jedna od dimenzija posta je izgradnja osjećaja solidarnosti prema drugim ljudima. Poslije trodnevne šutnje shvatili ste kako je biti nijem. Šta bi bilo da niste gledali tri dana?
• Izbjegavanje slušanja beskorisnih i ružnih stvari, kao što to Gospodar Svjetova naređuje: „…kad čujete da Allahove riječi poriču i da im se izruguju, ne sjedite s onima koji to čine…“
• Obaranje vašeg pogleda, koje je farz i izvan posta. Dozvoljen je prvi pogled ali ne zaboravite da postoji razlika u terminologiji između „gledati“ i „pogledati“.
Ako vaš prvi pogled potraje duže od djelića sekunde, onda je to gledanje-vaše oči čine blud a post postaje diskutabilan.
Post ima funkciju da otkloni naslage grijeha sa ljudskih srca, masne naslage oko srca (koje su opasne po život ), kao i različite vizuelne i auditorne naslage pohranjene u vašim mozgovima. On vrši svojevrsnu sterilizaciju mozga od loših ideja, misli i želja.
Čula su glavni konektor koji povezuje mozak sa vanjskim okruženjem. Ona omogućavaju upijanje životnih sokova i iskustava iz vašeg okruženja, te tako oblikuju vaš um ( intelekt ). Kada je neko expert u nečemu, zašto kažemo:“ima sluha za to i to“? Zašto za nekog ko ima pogrešna shvatanja kažemo da je u zabludi? Ima li to veze za zabluđenosti njegovih čula imajući u vidu hadis Poslanika s.a.w.s:“ “Oči čine blud svojim pogledom, ruke dodirom, noge hodom (na tom putu), blud jezika je izgovaranje, blud duše je zelja i pohota (za tim),dok sramotno tijelo to osvjedočava ili iznevjerava“? Zašto je npr riječ „oštro“ sinonim za „inteligentno“ a riječ „tup“ sinonim za glup? Da li su zatupila vaša čula?
Zanimljivo je da Mudri Gospodar u Časnom Kur'anu, zatupljenost čula povezuje sa nedostatkom pameti, pa kaže:
„Misliš li ti da većina njih hoće da čuje ili da nastoji shvatiti? Kao stoka su oni, čak su još dalje s Pravog puta skrenuli. “ ( Al-Furqan, 44)
Nastaviće se…